Rozloučení s osobní dopravou
- 22. květen 1998 -
Osobní doprava na ždánické trati prodělala od počátku 90. let poměrně strmý pád, daný změnami společenských poměrů i neustálým rozvojem silniční dopravy. Do konce května 1996 byl pro lokálku platný ještě plnohodnotný jízdní řád, ale počínaje platností nového Grafikonu vlakové dopravy 1996/1997 došlo k razantní redukci. Na trati zbyly už jen dva páry osobních vlaků Čejč - Ždánice, doplněné pěti vlaky v úseku Čejč - Klobouky u Brna. Lichý počet byl dán společným vedením ranního vlaku dvěma vozy, které se v Kloboukách rozpojovaly. O víkendech, svátcích a Vánocích se zdejší osobní doprava zastavila úplně. GVD 1996/1997 začal platit 2. června 1996 a poprvé tak vlaky vyjely v pondělí 3. června, tedy první pracovní den.
Stejný rozsah osobní dopravy byl i v následujícím GVD 1997/1998, platný od 1. června 1997 – v zásadě se jednalo o návoz na ranní směnu do Ždánic a odvoz z ní nazpět, plus nezbytné obraty a pak několik doplňujících vlaků z Čejč do Klobouk. Ty se však staly předmětem rozsáhlých redukcí s podzimní změnu grafikonu, platné od 28. září 1997. Od toho dne zůstaly jen čistě ždánické vlaky a na přelomu roku se už vědělo, že tyto budou s koncem starého grafikonu zrušeny a tím pádem bude veškerá osobní doprava na ždánické lokálce zastavena.
Poslední den pravidelné osobní dopravy na ždánické trati připadl na pátek 22. května 1998, přičemž v sobotu byl poslední dne starého GVD 1997/1998, ale na ten se osobní vlaky neplánovaly. První ranní pár MOs 14400/14401 odvezl turnusový vůz 810.153, vedený strojvedoucím pan Miroslavem Mrázem. Návoz lidí na ranní směnu do ždánické Šroubárny byl běžný, jako jindy. Zaplněný vůz a houf lidí, mířících od vlaku k píchačkám nedaleké strojírny (kam ještě dlouho na to zajížděly vlečkové vlaky). Po nočním dešti bylo zataženo a v 6 hodin ráno skoro tma. Zpět se vezlo výrazně méně lidí, ale od Klobouk se motorák utěšeně plnil zejména školáky. Na Čejči se motorák přidal na přípřež osobního vlaku ze Zaječí do Hodonína a tam svoji ranní túru ukončil.
Na odpolední pár vlaků MOs 14402/14403 Čejč - Ždánice a zpět byl z hodonínského depa vystaven záložní vůz 810.223, jehož přítomnost byla kvůli letité příslušnosti do strojové stanice Ždánice na tento slavnostní výkon předem dohodnuta. Jeho řízení se ujal turnusový strojvedoucí pan Miloslav Kamenský. Pro očekávanou větší frekvence cestujících, zažádal čejčský přednosta pan Karel Chramosta o posilový vůz, což s ohledem na klobouckou úvrať znamenalo druhý motorák - to byl veselský vůz 810.271. Nakonec se ale doplnil ještě přípojný vůz 012.259. Souprava se v závěsu osobního vlaku MOs 4408 z Hodonína do Zaječí vypravila v 11:23 a pak v 11:55 již samostatně jako MOs 14402 na ždánickou trať. S téměř hodinovým pobytem v Uhřicích u Kyjova, který mnozí cestující využili k občerstvení ve zdejším hostinci U Napoleona, vlak dorazil na konečnou do Ždánic. Během hodiny se na vlak došla podívat řada místních obyvatel a bývalých zaměstnanců státních drah. Po 14. hodině přibyli cestující z ranních směn a tak se ve 14:30 mohl historicky poslední osobní vlak č. 14403 vydat na poslední cestu. Pokladní a poslední zaměstnankyně ždánického nádraží paní Ludmila Šurýnová, oděná ve smutečních černých šatech, neskrývala slzy dojetí, když mávala na vlak. Strojvedoucí na posilové motoráku pan Jožka Ševčík na trochu delší dobu zmáčkl hříbek od houkačky, což ve většině přítomných vyvolalo slabší chvilku a stažené hrdlo. Pak už následovala posmutnělá cesta k počátku trati. Protože se v tu dobu už většina lidí vracela z práce, sledovalo poslední vlak více lidí - z domovů, okolo trati nebo na zastávkách. Smuteční věnec s fábory a doplňující tabule by ani nemusely na čele viset, aby vyjádřily výjimečnost okamžiku. Následovalo poslední křižování s protijedoucím manipulačním vlakem v Uhřicích, nezbytná manipulace v úvraťové dopravně Klobouky, kratinká zastavení v Krumvíři a Terezíně a pak už jen rutinní vjezd na odbočku u Čejče a posledních 1200 m na společné koleji od Zaječí. Na Čejči se příjezdem v 15:16 cestující - či spíše smuteční hosté - rozloučili a vydali do svých domovů.
Náhledy fotografií ze složky Rozloučení s osobní dopravou